Tuesday, March 17, 2009

Santai D'HouseBoat@Tasik Kenyir

Inilah HouseBoat yang kami naik...

13hb Mac 2009 (Jumaat)
Setelah lebih dari sebulan merancang..akhirnya hari yang dnanti pun tiba.. tahun ni kami sekeluarga memilih Tasik Kenyir sebagai destinasi pilihan..tahun lepas ke Pulau Kapas..
sepatutnya date ni untuk gathering holiday SZ..tp atas sebab2 yang xdapat d elakkan..ia terpaksa dtunda..Jam 7.30am..kami be
rgerak menuju ke Jeti Pengkalan Gawi,Tasik Kenyir..Seramai 21org join trip ni..so,kami bergerak dengan menaiki sebuah van dan 2buah kereta..
Jam 8.30am..kami tiba d Jeti..terus punggah segala bekalan n bag2 ke dalam houseboat..

9am..houseboat mula bergerak dan meninggalkan jeti..
masing2 sibuk chek in kat bilik masing2..ada 7 buah bilik kat dlm houseboat ni..lepas tu berkumpul..ada sedikit taklimat..next..breakfast..seronoknya..menikmati keindahan tasik..memang cantik sangat2..apalagi..ku pun ambik peluang possing la..heheh..
Gambar dr tingkat atas houseboat..

Bersama anak2 buah..

With family..

Jam 12pm..kami tiba d Gua Bewah..salah satu destinasi popular d Tasik Kenyir...
Lepas lunch..kami masuk ke Gua Bewah..masuk separuh je..gelap bangat..huuhu..

3.30pm..kami meneruskan perjalanan ke Taman Negara.
..perjalanan hanya 1jam..kali ni aku seperti biasa xmelepaskan peluang bergambar dan snap keindahan Kenyir..
4.30..tba di area taman negara..houseboat berlabuh d situ..hujan mula turun..dalam gerimis kami menaiki bot kecil menuju ke sungai terenggan...ada yang mandi manda..ada yang memancing..6.30pm..kembali ke houseboat..rupa2nya aku telah di gigit pacat..huhu..terkejut gak..ada 2tempat kena gigit..alahai..

Sebelah malam..seperti biasa..xtvt memancing diteruskan..tp ikan2 kat Tasik kenyir ni..licik betul malam ni..hasilnya xmemberansangkan langsung..membuatkan kami yg mmg bukan kaki pancing ni..bosan..heheh..
jam 12am..seorang demi seorang melayan mimpi...

13hb Mac 2009..sabtu..
Breakfast mehun goreng..
pagi ni xtvt bebas..ada yang berkaraoke..ada yan
g memancing..ada yang possing..ada yang melayan perasaan..heheh..

11am..houseboat bergerak menuju ke Air Terjun Lasir.
.perjalanan memakan masa hampir 3jam..sepanjang perjalanan..seperti biasa..ku xmelepaskan peluang menikmati keindahan tasik kenyir dr tingkat atas house boat..sambil lepak..sesekali melayan perasaan..heheh..

Jam 3pm..sampai kat Air Terjun Lasir..kat sini..terdapat 3buah houseboat yg turut sama lepak..
4pm..aku dll ambik peluang yg ada utk menyusuri huta
n lipur kat Lasir ni...jalan2 sambil menikmati keindahan air terjun yang sering d sebut2 org dek kerana kecantikkannya...
setelah bergambar..apalagi..terjunlah..mandi manda..syok gler..sejuk sangat airnya..huhu..

Sebelah malam..ada bbq sate..dan seperti biasa..xtvt karaoke..mlm ni kami memekak sepuas2nya..lepaskan tensem yang ada..

15hb Mac 2009- Ahad..
pagi ni ada game..kotak beracun..kira enjoylah jugak..
lepas tu..aku dll ambik peluang sekali lagi naik kat titi gantung..saja nak possing2..heheh..lepas ni xtau bila lagi akan sampai kat air terjun lasir ni...fuhh..leh tahan penat gak mendaki anak tangg
a..heheh..

12.30..houseboat meninggalkan Air Terjun Lasir..menuju ke Jeti pengkalan gawi..
sepanjang perjalanan..hujan mula turun...jam 1.45pm..kami tba d Jeti..sepatutnya kami ke Taman Herba..tp oleh kerana hujan yang turun..ia terpaksa d batalkan..kecewa gak..heheh..tp na
k wat camana..lain kali la kot...

Apapun..trip ni memang enjoy..xde shopping2..relax je..santai..memang syok sangat..rasa nak pergi lagi lain kali..cuma satu je yang tak puashati..aku xdapat menikmati suasana senja kat tasik ini...2pe
tang berturut2..ujan sokmo..huhuh..xpelah..maybe next time kot..
jom jalan2..anda bila lagi...?

5pm..sampai kat umah..benda pertama yang aku cari..kucing2ku...aku ada 6 ekor kucing..semer dah besar2..nak tau nama x..hehe..comel..cat..manja..bulat..tam..hero..tp yang paling aku sayang ialah manja..selalu tiap2 malam..tdo ngan aku..agaknya sepanjang 2mlm aku kt kenyir..kat manalah manja tdo..cari punya cari xde..mak aku cakap..sejak smlm..xnampak2 manja..aku apalagi..terus mencari sekeliling umah..luar umah..dalam umah..tp xde...ari ni dah masuk ari ke 3..sebelum ni manja xpenah g mana2..merajuk kah dia..atau dilarikan org...alahai..buntu aku memikirkannya..ptg td aku cuba mencarinya lagi dsekitar rumah jiran2ku..tp tiada..sedih rasanya..kemanakah manja pergi agaknya..rindunya aku pada dia...moga2 xde apa yang berlaku padanya...harap2 aku dapat bertemunya kembali...

1. arieda... baru ari ni baca kisah tasik kenyir ni.. terasa ketenangan di atas boat tu.. suasana yg penuh kehijauan dan keindahan alam semulajadi..
    dr pemerhatian kak ida...
    arieda.. uniform dia everyday hitam
    famili arieda... hari pertama mmg pakai uniform jugak.. hitam!
    ada yg berkaroeke... wah sonotnye
    bbq pun sedap tu...
    part yg mandi manda tu part paling best...
    bagus3.. suka catatan perjalanan percutian... boleh share skali lain kali yea...

2. ohya.. manja dh balik umah ke belum...

3. tq kak ida,prihatin ek..xkn xtau ida suka hitam...hhuuh..
    manja xbalik2 ag..xtau ilang ntah ke mana..

4. ku memang prihatin.. hehe..
    alamak manja belum balik agi ke... ciannya..

5. ntahlah kak ida..dah putus harapan dah ni..
    ilang tanpa jejak..hidup ke mati ke..ntahla..